Take a fresh look at your lifestyle.

کتامین، امیدی در درمان افسردگی یا؟

0 116

داروهای جدید افسردگی، آیا کتامین معجزه می کند؟

افسردگی شایع ترین علت ناتوانی در جهان است.

احتمالا خود شما یا شخصی از نزدیکان یا خانواده شما، دوره ای را تجربه کرده اید که افسردگی مانع کار ، زندگی اجتماعی یا خانوادگی تان شود.
تقریباً از هر سه نفر مبتلا به افسردگی دو نفر علائم نسبتا شدیدی را تجربه می کنند.

اخیراً تحولات مهیجی در درمان افسردگی رخ داده است ، به ویژه داروهای ضد افسردگی جدید که سریع تر از قدیمی ها، اثر می کنند.  اما مهم است که درک کنیم این داروها معجزه درمانی نیستند.

درمان های جدید افسردگی در پایان دادن به علائم ناراحت کننده ، از جمله تفکرات مربوط به خودکشی ، سریعتر از هر روش درمانی قبلی عمل می کنند.

این داروها شامل کتامین ، ماده بیهوشی است که به عنوان داروی استنشاقی استفاده می شود و مشتقی از کتامین به نام اسکتامین است.
تحقیقات اخیر نشان داده است که این داروها در عرض چند ساعت به تسکین علائم افسردگی کمک می کنند ، اما هر دوز فقط تا چند روز بعد موثر است.  آنها همچنین دارای خطراتی هستند ، از جمله احتمال سو مصرف و وابستگی

با ابتلا به بیماری همه گیر ویروس کرونا ، بیماران به دنبال روش های تسکین سریع هستند.
دارو در درمان افسردگی می تواند کمک کند ، اما برای درمان موثر افسردگی در طولانی مدت ، معمولاً ترکیبی از مولفه های بیولوژیکی ، روانشناختی ، اجتماعی و فرهنگی ، دخیل اند و به مداخلات پیشرفته تری نیاز است.

در اواسط قرن بیستم ، اولین داروهایی که بر رفتار تأثیر می گذاشتند کشف شدند. نخستین داروها، داروهای آرامبخش و ضد روان پریشی بودند.
کلرپرومازین که با نام “تورازین” به بازار عرضه شد ، در دهه 1950 پیشگام بود.
در سال 1951 ، ایمی پرامین کشف شد و به یکی از اولین داروهای ضد افسردگی تبدیل شد.
داروی ضد افسردگی Prozac “مهاركننده” ، یك مهاركننده انتخابی جذب مجدد سروتونین یا SSRI ، است که در سال 1987 تأیید شد.

افسردگی بر مغز چگونه تاثیر می گذارد؟

درمان های دارویی ضد افسردگی بر روی سلولهای خاص در قشر پیش پیشانی تاثیر می گذارند. این قسمت از مغز، اطلاعات پیچیده ای از جمله حالات عاطفی و رفتار اجتماعی ما را پردازش می کند.

سلول های مغزی به نام نورون توسط دو مولکول پیام رسان ، گلوتامات و گاما آمینو-بوتیریک اسید (GABA) کنترل می شوند.  گلوتامات مانند پدال گاز کار می کند و GABA مانند پدال ترمز است.

داروهای سریع اثر برای افسردگی باعث کاهش عملکرد گلوتامات ، پدال گاز می شوند.

سایر روشهای درمانی برای ایجاد تعادل در GABA ایجاد شده است.

داروها و حمایت روانشناختی در کنار هم همیشه بهتر از هر یک به تنهایی عمل می کنند.

ریسک ها

در افسردگی ، هرچه فرد درمان های بیشتری را انجام دهد که موثر نباشند، احتمال موفقیت در گزینه بعدی برای فرد کمتر است.  این پیام اصلی بزرگترین کارآزمایی بالینی مطالعه داروهای ضد افسردگی است.

یک رویکرد درمانی در دنیای واقعی به نام الگوی زیست روانشناختی وجود دارد که طیف گسترده ای از مولفه های بیولوژیکی ، روانشناختی و اجتماعی مربوط به بیماری های روانشناختی را در بر می گیرد. در این شیوه، بیمار و پزشک با هم همکاری می کنند تا تجربیات ، افکار و احساسات مشکل ساز وی را پردازش کنند.

تمرکز بیش از حد بر داروهای جدید ممکن است از اهمیت پرداختن و نظارت بر درمان های ترکیبی چشم پوشی کند ، که این به معنای بروز مشکلاتی در آینده است.
داروهایی مانند مخدرها یا سایر موادی که تسکین سریع دردهای جسمی یا روانشناختی دارند نیز می توانند از نظر جسمی و روانی اعتیاد آور باشند و داروهای ضد افسردگی سریع و جدید می توانند همان خطرات را داشته باشند.

داروهای ضد افسردگی با تاثیر سریع می توانند ابزاری قدرتمند برای درمان افسردگی اساسی در صورت مقاومت به سایر روشهای درمانی باشند، اما آیا آنها برای همه جواب می دهند؟  احتمالا نه!
آیا این داروها، درمان اصلی افسردگی خواهند بود؟ احتمالا خیر.

برای مشاهده دوره درمان افسردگی بدون دارو، اینجا کلیک کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.